ДИАЛОГИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ И ИХ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ В СОЦИАЛЬНЫХ МЕДИА
Аннотация и ключевые слова
Аннотация (русский):
Рассмотрены диалогические принципы и их использование в социальных медиа. Цель – изучить, как использование диалогических принципов влияет на восприятие характера корпоративной коммуникации пользователями социальных платформ. Предмет – основные положения диалогической теории связей с общественностью, предложенной M. L. Kent и M. Taylor в 1998 г. Актуальность заключается в применении данной теории, находящейся вне рамок лингвистической парадигмы. Новизна состоит в использовании экспериментального метода для тестирования основных принципов диалогической теории связей с обще­с­твенностью, определенных ранними зарубежными работами по коммуникативистике. В ходе смешанного факторного эксперимента 2 × 2 × 2 (n = 390) варьировались наличие или отсутствие ссылок на корпоративную информацию, варианты ответов и последние обновления. Выявлено, что из трех характеристик только наличие или отсутствие ответов компании имело статистически значимое влияние на восприятие пользователями онлайн-коммуникации компании. Результаты могут быть использованы специалистами по связям с общественностью в качестве общих рекомендаций по выстраиванию онлайн-коммуникации с клиентами.

Ключевые слова:
диалогические принципы, связи с общественностью, корпоративная онлайн-коммуникация, факторный анализ
Список литературы

1. Иссерс О. С., Герасимова А. С. Категория диалогичности в медиажанрах: обзор зарубежных исследований. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2023. Т. 22. № 4. С. 148–157. https://doi.org/10.15688/jvolsu2.2023.4.11

2. Bruning S. D., Ledingham J. A. Perceptions of relationships and evaluations of satisfaction: An exploration of interaction. Public Relations Review, 2000, 26(1): 85–95. http://dx.doi.org/10.1016/S0363-8111(00)00032-1

3. Callison C., Zillmann D. Company affiliation and communicative ability: How perceived organizational ties influence source persuasiveness in a company-negative news environment. Journal of Public Relations Research, 2002, 14(2): 85–102. http://dx.doi.org/10.1207/S1532754XJPRR1402_1

4. Chen Y.-R. R., Hung-Baesecke C.-J. F., Bowen S. A., Zerfass A., Stacks D., Boyd B. The role of leadership in shared value creation from the public’s perspective: A multi-continental study. Public Relations Review, 2020a, 46(1). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2018.12.006

5. Chen Y.-R. R., Hung-Baesecke C.-J. F., Chen X. Moving forward the dialogic theory of public relations: Concepts, methods and applications of organization-public dialogue. Public Relations Review, 2020b, 46(1). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.101878

6. Cheng I.-H., Lee S. T. Timeliness, responsiveness and the human voice: The effects of dialogic strategies and the mediating role of perceived communication ethicality on social media relationship building. Public Relations Review, 2023, 49(4). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2023.102355

7. Cheng Y. The social-mediated crisis communication research: Revisiting dialogue between organizations and publics in crises of China. Public Relations Review, 2020, 46(1). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.04.003

8. Gordon J., Berhow S. University websites and dialogic features for building relationships with potential students. Public Relations Review, 2009, 35: 150–152. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2008.11.003

9. Haro-de-Rosario A., Sáez-Martín A., Gálvez-Rodríguez M. D. M. Facebook as a dialogic strategic tool for European local governments. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 2017, 13(50): 73–89. http://dx.doi.org/10.24193/tras.2017.0005

10. Kent M. L., Lane A. Two-way communication, symmetry, negative spaces, and dialogue. Public Relations Review, 2021, 47(2). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102014

11. Kent M. L., Taylor M. Building dialogic relationships through the world wide web. Public Relations Review, 1998, 24(3): 321–334. https://doi.org/10.1016/S0363-8111(99)80143-X

12. Kent M. L., Taylor M. Toward a dialogic theory of public relations. Public Relations Review, 2002, 28(1): 21–37. https://doi.org/10.1016/S0363-8111(02)00108-X

13. Kent M. L., Taylor M., White W. J. The relationship between Web site design and organizational responsiveness to stakeholders. Public Relations Review, 2003, 29(1): 63–77. https://doi.org/10.1016/S0363-8111(02)00194-7

14. Men L. R., Tsai W.-H. S., Chen Z. F., Ji Y. G. Social presence and digital dialogic communication: Engagement lessons from top social CEOs. Journal of Public Relations Research, 2018, 30(3): 83–99. https://doi.org/10.1080/1062726X.2018.1498341

15. Ngai C. S. B., Einwiller S., Singh R. G. An exploratory study on content and style as driving factors facilitating dialogic communication between corporations and publics on social media in China. Public Relations Review, 2020, 46(1). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.101813

16. Paquette M., Sommerfeldt E. J., Kent M. L. Do the ends justify the means? Dialogue, development communication, and deontological ethics. Public Relations Review, 2015, 41(1): 30–39. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.10.008

17. Qu Y. Engaging publics in the mobile era: A study of Chinese charitable foundations’ use of WeChat. Public Relations Review, 2020, 46(1). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.101815

18. Rybalko S., Seltzer T. Dialogic communication in 140 characters or less: How Fortune 500 companies engage stakeholders using Twitter. Public Relations Review, 2010, 36(4): 336–341. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2010.08.004

19. Theunissen P. The quantum entanglement of dialogue and persuasion in social media: Introducing the Per-Di. Principle. Atlantic Journal of Communication, 2015, 23(1): 5–18. https://doi.org/10.1080/15456870.2015.972405

20. Waters R. D., Canfield R. R., Foster J. M., Hardy E. E. Applying the dialogic theory to social networking sites: Examining how university health centers convey health messages on Facebook. Journal of Social Marketing, 2011, 1(3): 211–227. https://doi.org/10.1108/20426761111170713


Войти или Создать
* Забыли пароль?